Doe eens een dutje

Doe oeens een dutje

Even je schoenen uit, benen omhoog en je ogen dicht, lekker even een powernapje doen. Veel overwerkte carrièretijgers, maar ook bijna alle vaders en moeders lijkt het heerlijk. En dat is niet voor niets; dutjes zijn niet alleen lekker, maar ze zijn ook ongelofelijk gezond! Niet voor niets doet 85% van de zoogdieren bijna dagelijks een dutje. Terecht want de voordelen zijn verbluffend. 

Een paar feiten onder elkaar

  • na een dutje ben je alerter en is je reactievermogen beter
  • een dutje vergroot ook je leervermogen en geheugen
  • een dutje verbetert je stemming en verlaagt stress
  • een dutje verlaagt je bloeddruk 
  • en natuurlijk voel je je uitgerust en fit na een dutje

Onder je bureau liggen

Dat is niet niks. Maar wie zou er naar zijn baas durven lopen en zeggen: “Luister, als je wilt dat mijn prestaties verbeteren, moet ik elke dag even een kwartier onder mijn bureau gaan liggen.”. Veel mensen zien het toch als een soort luiheid. Eigenlijk is dat gek want het is algemeen bekend dat slaap goed is voor lichaam en geest.

Te druk voor een tuk

Daarnaast hebben we vaak het gevoel geen tijd te hebben om uit te rusten. We hebben een druk programma. Een gemiddelde vader of moeder zal tijdens het middagdutje van hun kind, eerder de was ophangen, strijken en alvast het eten voor vanavond voorbereiden, in plaats van zelf ook even de ogen dicht te doen.

Hou het kort

Terwijl het beste dutje bijna geen tijd in beslag hoeft te nemen. 10 minuten is ideaal, 20 mag, 30 is teveel. Een dutje is meest effectief als het kort is. Een te lang dutje verstoort je slaapritme en kan ‘s avonds voor slapeloosheid zorgen. Er zijn zelfs studies die hebben aangetoond dat te lang slapen overdag een negatief effect heeft op de gezondheid. Zet dus een wekker voor jezelf en sluit lekker een kwartiertje je ogen. Kun je daarna fris en fruitig verder met de dag.